Een kerst vol emoties: vertel je verhaal

crying-santa

Veronique Lefel, PR-consultant bij Sterk Werk Communicatie & Content Marketing

Sinterklaas heeft afscheid genomen en is op weg terug naar Spanje, maar de slee van de kerstman staat alweer klaar. Traditioneel gaan de feestdagen gepaard met veel emoties. Zo worden we blij van het opzetten van de kerstboom, van de bekende Coca Cola-kerstreclames en bij het horen van kerstklassiekers als “Last Christmas” of “All I want for Christmas” op tv of radio. Emoties zijn ook kenmerkend voor het oudste communicatiemiddel in het bestaan van de mens: Het verhaal.

Mensen zijn verslaafd aan verhalen. We kunnen er niks aan doen; het zit in ons DNA. Goede verhalen entertainen niet alleen, maar blijven ook hangen doordat ze ons raken. Dat maakt dat ze volop gedeeld en doorverteld worden. Het totale bereik is daarmee vele malen groter dan alleen je ‘rechtstreekse’ publiek. Goede verhalen vinden we niet alleen in films of boeken – het kan ook de realiteit zijn, zoals het verhaal over de tegenslagen van een bedrijf op weg naar de top. Toch is een corporate story zelden zo meeslepend als een spannend kerstverhaal. Hoe kan dat?

Will & Grace

De reden is dat de meeste bedrijfsverhalen vaak alleen maar informeren. Het jaar van oprichting, het aantal werknemers, de omzet: het gaat vooral om feiten. Vraag jezelf eens eerlijk af: lees je liever zo’n verhaal of bij voorkeur een spannend boek?

Een goed verhaal speelt in op onze emoties, kan ze versterken of zelfs veranderen. Bij een verandering van emoties veranderen onze gedachten mee. Daardoor verandert ook ons gedrag. Zo kan een goed verhaal alsnog de sympathie wekken van een klant die eerder bepaald geen fan was van een bedrijf. Een mooi voorbeeld is het 'Will & Grace'-effect.

Om ervoor te zorgen dat je verhaal echt impact heeft, is het cruciaal dat je weet tegen wie je het hebt. Vraag je af: wat vind je lezer of luisteraar écht belangrijk? Waar gelooft hij in, wat is goed of fout in zijn ogen? Wat raakt hem en wat stoot hem juist af? Pas als je dit weet, kun je succesvol de emoties van je publiek beïnvloeden. Belangrijk is ook dat je weet welke emoties er al spelen.

Emotie komt eerst

Moderne technieken zoals fMRI hebben ons zicht gegeven op wat er gebeurt in onze hersenen tijdens een verhaal. Wat blijkt is dat we dezelfde emoties als de hoofdpersoon ervaren doordat onze hersenen de bijbehorende stoffen aanmaken. Is de hoofdpersoon bijvoorbeeld vrolijk, dan worden wij dat ook dankzij de aanmaak van endorfine.

Storytelling kan effectief zijn om de aandacht van je publiek te grijpen, mits je inspeelt op de emoties van je publiek. Wat dat betreft kunnen bedrijven veel leren van de feestdagencampagnes die we komende weken weer volop gaan zien. Gezelligheid, knusheid, het herenigen van geliefden of families staat centraal in die campagnes. Mensen zuigen die emoties automatisch op – de (commerciële) boodschap pakken ze onbewust mee.

Mijn advies aan organisaties: ‘pull at the heartstrings’, gebruik meer emotie. Durf je kwetsbaar op te stellen, laat zien wie je bent en wat je als bedrijf hebt meegemaakt. Zulke open communicatie kan de band met je publiek flink versterken.