Trump ingezworen zonder Twitter af te zweren

Donald Trump

Sietse Pots, Managing Director bij Sterk Werk Communicatie & Content Marketing

Nu Donald Trump is ingezworen als president, is het maar de vraag of hij zijn geliefde Twitter gaat afzweren. Vooralsnog blijft hij het gretig gebruiken. En met effect.

Via zijn twitteraccount is Donald Trump zelf uitgever van zijn nieuws. Hij is niet afhankelijk van de interpretatie en timing van journalisten en de media waarvoor zij werken en hoeft ook geen kritische vragen te beantwoorden. Doordat hij de inhoud en de timing zelf kan bepalen, zit hij aan de knoppen. Hij maakt daar handig gebruik van door vaak ’s nachts of ‘s ochtends vroeg te tweeten, waardoor hij het gesprek van de dag kan bepalen en een belangrijke hand heeft in de ‘agendasetting’ van traditionele media. Dat hij veel tweets ook daadwerkelijk zelf maakt en post en daarbij geen blad voor de mond neemt, draagt bij aan het beeld van een authentieke, onconventionele man. Hiermee spreekt hij klaarblijkelijk veel Amerikanen aan.

Niet alleen profiteerde hij daarvan tijdens zijn campagne, ook na de verkiezingen maakt hij handig gebruik van het medium. Om kritiek over mogelijke Russische inmenging af te leiden bijvoorbeeld. Een aanval van burgerrechtenactivist John Lewis ging door een felle twitterreactie van Trump al snel over de aanval als zodanig, en niet over de inhoud.

Aandelen Boeing in een duikvlucht

Ook geeft het hem de mogelijkheid om publiekelijk instanties, organisaties en personen aan de schandpaal te nagelen. Door organisaties voor het blok te zetten, krijgt hij op die manier zaken voor elkaar. Zo sprak hij onlangs Boeing aan over de kosten voor de bouw van de nieuwe Air Force One. Niet veel later volgde een constructief gesprek met de CEO van de vliegtuigbouwer die in de tussentijd zijn aandelen in een duikvlucht zag raken. Hij kon weinig anders doen dan naar Trump luisteren. Bedrijven die overwegen buiten Amerika te investeren, vrezen de openlijke mening van hun president, die ze in 140 tekens ongenadig hard op hun plaats kan zetten met een simpele tweet – een machtig wapen in de handen van een president.

Risico’s

Achter zijn vaak impulsieve tweets schuilt ook een enorm risico. Want ook de onconventionele manier en de soms emotionele, impulsieve inhoud van de boodschappen gaan wennen. Tegenstanders zullen zich er tegen wapenen. Trump heeft al aangekondigd om naast het officiële @potus-account zijn eigen twitteraccount te gebruiken. Of hij ook zijn toon gaat matigen is de vraag: vooralsnog heeft hij dat niet gedaan. Met alle risico’s van dien, want de emotie wint het nog wel eens van de ratio.

Een ander risico is dat er nu zo ontzettend veel waarde wordt gegeven aan zijn tweets, dat dit bij een hack verstrekkende gevolgen kan hebben. En als zelfs de accounts van Jack Dorsey (CEO van Twitter) en Mark Zuckerberg (drie keer in 2016) gehackt kunnen worden, waarom dan niet het account van een man die per ongeluk een vrouw uit Brighton mentioned in plaats van zijn dochter? Hoe waterdicht is Twitter eigenlijk? Niet echt, menen experts. Feit is dat hij een nieuwe, beter beveiligde telefoon heeft gekregen. Toch blijft het een risico. Het voordeel van een president die regelmatig pers te woord staat en persconferenties geeft, is dat je de president de uitspraken ook ziet doen. Bij Twitter is dat uiteindelijk maar een aanname: het gevaar bestaat dat een hacker aan de knoppen komt, en dan is het maar de vraag hoe snel tweets kunnen worden geverifieerd – want niemand zal opkijken van een opvallende, onconventionele tweet van de ‘machtigste man op aarde’.

Trump zal niet snel veranderen. Het is eerder de vraag of de wereld om hem heen verandert. De woordvoerders van het Witte Huis, de communicatiestrategen en beleidsmakers, de media die kritische vragen stellen tijdens een persconferentie en kanttekeningen plaatsen in interviews: zij bepalen niet langer het beeld van een president. Dat beeld wordt voortaan bepaald in 140 tekens.