SterkWerkVersterkers: 8 Tips voor Viral Marketing

Jouw video, foto of illustratie die meer dan een miljoen keer is bekeken en de wereld overgaat. Wie wil dat nou niet? Een boodschap die anderen zo leuk vinden dat het hen enthousiasmeert om deze door te sturen aan vrienden, die het vervolgens ook weer doorsturen naar hun vriendenkring enzovoorts…. Dit inmiddels bekende fenomeen noemen we viral marketing, de digitale versie van mond-tot-mond reclame die met de groeiende populariteit van social media, wereldwijd een enorme vlucht heeft genomen.

Voor bedrijven en individuen biedt viral marketing de kans om razendsnel content te verspreiden en een enorm publiek te bereiken.

Maar wat zijn nu precies de basisvoorwaarden om ervoor te zorgen dat jouw boodschap viral gaat en grote groepen mensen enthousiast maakt om deze door te sturen? In deze Sterk Werk Versterker 8 tips voor viral marketing.

1. Denk out of the box
Door je publiek te verrassen en iets te laten zien wat ze niet hadden verwacht, vergroot je de kans dat zij deze content willen delen met anderen. Zij willen immers hetzelfde effect creëren bij hun vrienden of in hun netwerk. Dit verrassingseffect kun je creëren door out of the box te denken. Vaak zijn controversiële ideeën het best. Door tegen het normale of de gevestigde orde in te gaan, zorg je voor verbazing bij je publiek. Het Save The Day filmpje van Hollywoodsterren is daar een goed voorbeeld van.

2. Hou je boodschap simpel
Als iets viral gaat betekent dat het wordt gedeeld door allerlei verschillende mensen: jong en oud, laag- en hoogopgeleid en werkzaam in verscheidene sectoren. De grootste kans op viral succes betekent dus dat je je content geschikt moet zijn voor een relatief algemene doelgroep. Maak de boodschap daarom niet te complex. Hanteer het KISS-principe: keep it short and simple.

3. Zorg voor humor
Mensen willen op social media over het algemeen simpelweg geëntertaind worden. Maak de mensen aan het lachen en vergroot de kans op verspreiding binnen het professionele of persoonlijke netwerk van mensen. IKEA, bijvoorbeeld, weet keer op keer hun beroemde gids goed onder de mensen te brengen, met als hoogtepunt ‘’The IKEA BookBook’’ campagne in 2014.

4. Haak in op de actualiteit
Actuele onderwerpen domineren vaak de gespreksonderwerpen van de dag. Wil je dat jouw viral ook bij het koffiezetapparaat wordt besproken dan is inhaken op de actualiteit geen overbodige luxe. Een goed voorbeeld van een actuele inhaker is de HEMA worst- en poezen campagne.

5. Ontroer je publiek
Met een emotionele boodschap, weliswaar ondersteund met een goed verhaal, zorg je voor herkenning van de emotie en de situatie. Het gevolg: je publiek ervaart een zekere mate van betrokkenheid bij het verhaal. Zeker rond de feestdagen kan dit goed uitvallen. De Duitse supermarktketen Edeka bewees dit vorig jaar met zijn video Weihnachtsclip – heimkommen.

6. Zorg voor herkenning
Content met alledaagse situaties waarin mensen zich kunnen herkennen slaat vaak erg goed aan. Zoals ook in tip 4 staat, zorg je hiermee voor betrokkenheid bij je publiek

7. Maak gebruik van influencers
Invloedrijke personen hebben een enorme achterban en als zij iets verkondigen, reken dan maar dat deze boodschap wordt nageleefd door een grote groep mensen. Het inzetten van celebrities als brand ambassador voor producten en diensten is dan ook een veelvoorkomend fenomeen. Wie heeft het nog over Nespresso, zonder een directe link met George Clooney? Aandachtspuntje is wel om ervoor te zorgen dat de gekozen influencer past bij jouw boodschap. Als er geen match is dan sla je de plank mis.

8. Kies de juiste vorm
Virals zijn er in alle vormen en maten. Een simpele afbeelding met tekst kan binnen no-time viral gaan. Wil je meer vertellen dan in een afbeelding past? Maak dan een video. In een video kun je vaak iets meer kwijt en tegelijkertijd zeer creatief zijn. Zorg er wel voor dat je het niet te lang maakt, filmpjes van langer dan 1 minuut zijn (meestal) minder succesvol.


Op de hoogte blijven van onze SterkWerkVersterkers en andere sterke content? Volg ons op Twitter of LinkedIn.

Lees ook de blog LuckyTViral over hoe een verkiezingsvideo van de Nederlandse LuckyTV de wereld overging.