De uitvinding van de boekdrukkunst zorgde voor een enorme communicatieve revolutie. De komst van de telefoon, radio, TV en het Internet deden daar een paar flinke scheppen bovenop. Nu is weer zo’n mijlpaal bereikt. Met kunstmatige intelligentie (AI) is het namelijk mogelijk complete teksten te schrijven. Is dit het begin van het einde van de communicatieadviseur of wordt het (schrijf)werk er alleen maar makkelijker op gemaakt?
Kunstmatige intelligentie, in het Engels Artificial intelligence (AI), wordt gezien als het imiteren van menselijk handelen of denken. Machines krijgen het vermogen om menselijk gedrag, zoals leren en herkennen, na te bootsen. We kennen allemaal de gezichtsherkenning op onze telefoon. Het herkennen van jouw gezicht is menselijk gedrag dat jouw telefoon is aangeleerd.
Grote impact
Afgelopen weekend haalde een opmerkelijke AI-toepassing, GPT-3, waarmee allerlei denkbare teksten kunnen worden gemaakt, het landelijk nieuws via het NOS Journaal. Voor het maken van teksten is er de ChatGPT. Brieven, hele boeken, gedichten, e-mails, nieuwsberichten, brochures, jaarverslagen, advertentieteksten, blogs, enzovoorts. De kwaliteit en de snelheid zijn verrassend goed volgens experts. Deskundigen vergelijken de impact van deze vinding met de komst van de iPhone en het internet. Het gaat ons leven ingrijpend veranderen.
We namen de proef op de som en vroegen de chatbot wat de invloed van AI op het communicatie-vak is:
De invloed van AI op communicatie is groot geweest. Dankzij AI kunnen machines mensenachtige taal begrijpen en genereren. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van virtuele assistenten en chatbots die op een natuurlijke en intuïtieve manier met mensen kunnen communiceren. Deze technologieën hebben de efficiëntie en nauwkeurigheid van de communicatie in uiteenlopende omgevingen, zoals klantenservice, online onderwijs en persoonlijke communicatie, sterk verbeterd. Daarnaast heeft AI ook een rol gespeeld bij de ontwikkeling van nieuwe communicatietechnologieën, zoals automatische vertaaltools en spraak-naar-tekstsoftware, waardoor mensen gemakkelijker met elkaar kunnen communiceren over taalbarrières heen. Al met al heeft AI een grote invloed gehad op de manier waarop we met elkaar communiceren: sneller, gemakkelijker en efficiënter.
Ook over de invloed op social media heeft de chatbot wat te zeggen:
Dankzij AI kunnen social media platformen algoritmen voor machinaal leren, gebruiken om de inhoud die gebruikers in hun feeds zien te personaliseren, om automatisch inhoud zoals aanbevelingen en samenvattingen te genereren en om gebruikersgegevens te analyseren om inzicht te krijgen in hun gedrag en voorkeuren. Dit heeft sociale media aantrekkelijker en nuttiger gemaakt voor gebruikers, maar heeft ook geleid tot bezorgdheid over de mogelijkheid dat AI wordt gebruikt om gebruikersgedrag te manipuleren en verkeerde informatie te verspreiden. Daarnaast heeft AI ook een rol gespeeld bij de ontwikkeling van nieuwe sociale mediatechnologieën, zoals virtual reality en augmented reality, die worden gebruikt om meer meeslepende en interactieve sociale media-ervaringen te creëren. AI heeft een grote invloed gehad op de manier waarop we sociale media gebruiken en zal de toekomst van deze sector blijven bepalen.
Enorme vlucht
De verwachting is dat GPT-3 steeds volmaakter wordt en een enorme vlucht neemt. ChatGPT zegt het zelf: AI zal de toekomst van de (social) media blijvend bepalen. Wat blijft er dan nog over voor die duizenden communicatieprofessionals die onder andere zijn geselecteerd op hun schrijfcompetentie? Worden zij overbodig? Moeten zij zich gaan om- of bijscholen?
Nee, zeker niet. Ik ben zelf in het communicatie-vak gestapt in de overtuiging dat communicatie mensenwerk is en blijft. Computers kunnen zonder twijfel in alle denkbare talen teksten produceren. Daarvoor is slechts één kernwoord nodig als input en het complete verhaal rol uit de PC. Maar zit daar dan ook die specifieke tone-of-voice in die mensen en organisaties zo speciaal maken? We leveren bovendien graag communicatief maatwerk door op alle verschillende platforms transmediaal te communiceren. Dus voor iedere doelgroep net iets anders. Effectieve communicatie is meer dan alleen het uitwisselen van informatie; het gaat om het creëren van begrip en het opbouwen van relaties. Communicatieprofessionals spelen daarin een vitale rol.
Communicatie hand in hand met AI
De behoefte aan communicatieprofessionals is daarom nog nooit zo groot geweest als nu, nu de wereld steeds meer onderling verbonden en complex wordt. In de huidige snelle en zeer concurrerende zakelijke omgeving is effectieve communicatie essentieel voor succes. De menselijke touch blijft hard nodig om het verhaal herkenbaar en aansprekend voor de ontvanger te maken. GPT-3 is wat dat betreft een uitkomst. Het geeft de communicatieprofessionals meer tijd om goede analyses te maken die leiden tot een gefundeerd strategisch advies. De aanpak, onder andere het maken van teksten, gaat minder tijd kosten. Dat komt de kwaliteit van het werk alleen maar ten goede. Anders gezegd: gemak dient de mens. Eens kijken of GPT-3 deze uitdrukking kent.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.
Juliette is sinds maart 2022 in dienst bij Sterk Werk Communicatie als consultant. Zij heeft een achtergrond in Bedrijfskunde en Communicatiewetenschap.