Vandaag één jaar geleden maakte een groot deel van Nederland kennis met het fenomeen ‘thuiswerken’. Door Covid-19 werden organisaties genoodzaakt hun medewerkers thuis hun werk te laten doen. Nu een jaar later is dit voor veel organisaties nog steeds de realiteit. Zo ook voor de medewerkers van Sterk Werk Communicatie. Om de thuiswerkers in het zonnetje te zetten is de ‘Dag van de Thuiswerker’ in het leven geroepen. Deze dag willen wij niet onopgemerkt aan ons voorbij laten gaan. In deze blog blikken wij met onze medewerkers terug op één jaar thuis werken.

Hoe hebben wij het thuiswerken ervaren?

Ook al was het niet helemaal nieuw voor de meesten, de frequentie van het thuiswerken was natuurlijk een grote verandering. Senior consultant Jos van der Pluijm heeft het zich snel eigen gemaakt. “Het belangrijkste blijft dat wij ons werk doen, dat goed doen, op tijd leveren en bereikbaar zijn. Hoe je dat invult, is je eigen verantwoordelijkheid. Zo ervaarde ik het al voor dit thuiswerkjaar, maar nu nog meer. Heel fijn. Er is ruimte voor een boodschap, een wandeling, even aandacht voor je kinderen. Ik geloof echt dat tijd- en plaatsonafhankelijk werken de toekomst heeft.” Naast dat het thuiswerken als verademing werd ervaren, had het ook zo haar uitdagingen. ‘’We hebben precies op tijd de juiste keuzes gemaakt door in januari 2020 een grote digitale technologische ontwikkeling door te maken. Dat heeft ervoor gezorgd dat we ons in no-time aanpasten aan de veranderende situatie’’, aldus Dick van Gooswilligen, directeur crisiscommunicatie & mediatrainingen. Over het algemeen bevalt het thuiswerken dus goed. Minder reistijd, meer effectieve werktijd, in je eigen vertrouwde omgeving werken. Het digitaal werken is inmiddels volledig geaccepteerd en bewezen.

Elk voordeel heeft zijn nadeel

Maar natuurlijk zijn er ook kanttekeningen. Een groot voetballer zei ooit: ‘Elk voordeel heeft zijn nadeel’. Zo ligt overwerken op de loer. De grens tussen thuis zijn en op je werk zijn is er plotseling niet meer. Het missen van sociaal contact met collega’s op de werkvloer wordt echter als grootste nadeel ervaren. Om toch verbinding en betrokkenheid te houden, beginnen we elke dag met een kort overleg, een soort van dagstart, organiseren we digitale borrels, kennissessies en als het even kan een coronaproof evenement zoals een stadswandeling in duo’s. En zoeken we elkaar af en toe ook op voor een digitale social talk.

De uitdagingen waar wij voor stonden

De nieuwe situatie bezorgde ons ook de nodige uitdagingen. Zo noemt onze managing director Evi van den Oever het omzetten van fysieke trainingen en persbijeenkomsten naar digitale varianten een interessante ontwikkeling. ‘’Dat was even spannend en zoeken, maar we hebben hierdoor ook nieuwe manieren van werken ontdekt en succesvol in de praktijk gebracht. Mijn verwachting is dat hybride events echt ‘here to stay’ zijn.”

Nagenoeg alles digitaal doen vraagt ook een andere inspanning. Zo ervaart ook onze consultant Kenny de Vilder tijdens zijn online interviews: ‘’Doordat de camera altijd aan staat, kan je tijdens interviews ook niet even rustig je aantekeningen doornemen. Telefonisch doe je dat sneller, ben je niet in beeld. Het vraagt om een andere voorbereiding en is even schakelen.”

Hoe zien wij de toekomst voor ons?

Wij zijn eensgezind over de toekomst. De verwachting is dat het een combinatie van thuis en op kantoor werken wordt. Het kantoor dan vooral als plek voor ontmoetingen en brainstormsessies. Medewerkers zullen twee tot hooguit drie dagen op kantoor zijn en de andere dagen vanuit huis werken, zo verwachten de meeste collega’s. ‘’Werkgevers hebben gezien dat het meer dan mogelijk is om medewerkers vanaf huis te laten werken. Ik denk niet dat het weer normaal wordt om elke dag op kantoor te zijn”, aldus onze consultant Marije van Kwawegen. Afstudeerstagiaire Maaike Gijzenberg vult aan: ‘’Er zitten namelijk voordelen aan beiden. Een mix zou ideaal zijn. Als het kan, zullen de uitjes met elkaar wel weer fysiek plaatsvinden. Dat voegt toch wel echt wat toe.”

Waar zijn wij trots op?

Dat deze tijd als hectisch is ervaren is mag zeker zijn, maar bovenal zijn wij trots. Trots op hoe snel wij operationeel waren en vanaf de eerste thuiswerkdag met alle apparatuur en technologie gewoon het werk door konden laten gaan. Maar ook trots op hoe dat gefaciliteerd werd en nog steeds gebeurt. We hebben de knop omgezet en er het beste van gemaakt, ook al was dat niet altijd zo eenvoudig. ‘’Ik vind het knap hoe onze organisatie binnen no-time is omgeschakeld en dat we evengoed optimale prestaties leveren voor onze klanten’’, aldus onze consultant Joey Brink. Stagiaire Maaike van Liempd vult aan: ‘’ Iedereen weet elkaar snel te vinden en er is ook ruimte voor ontspanning met elkaar, zoals met de digitale borrel. Dan zie je elkaar toch even op een andere manier dan in werkvorm.”

Ook onderdeel uitmaken van ons team?

Bekijk onze vacatures!