Als je écht om iemand geeft! Het was het resultaat van een creatieve sessie met winkeliers, consumenten en collega’s. Jaren terug was ik als marketing- & communicatiemanager bij Hallmark op zoek naar een zin die het verhaal van een wenskaart vertelde. Een zin die de waarde van het product beschreef. In een omgeving die destijds razendsnel veranderde met de komst van e-cards, krabbels, WhatsApp en wat al nog niet meer. Een zin die richting gaf aan strategische keuzes, campagnes en bijbehorende communicatiedragers. En een zin die zorgde dat ons verhaal als bedrijf en merk glashelder was en bleef hangen.
Je kent het plaatje misschien ook wel. Een rode roos in een veld met witte rozen. Een beetje clichébeeld, maar toegegeven, het laat wel de essentie van positionering zien. Je onderscheiden van anderen. Je positie innemen en het liefst zelfs claimen in een markt door op te vallen, door anders te zijn. Elke dag is het open college, zeggen wij in dat kader wel eens gekscherend bij Sterk Werk. Wat we daarmee bedoelen? Elke dag kun je leren en je verwonderen over het communicatievak. Je wordt immers dagelijks blootgesteld aan een reeks prikkels die zijn weerga niet kent. Elke organisatie of merk probeert in jouw hoofd en, nog liever, hart te komen. Stel jezelf maar de vraag wie daarin slagen en waarom. En gebruik die lessen in je dagelijkse werk.
Verliefd
Want daar is het vaak om te doen. De harten van anderen veroveren. Maar weet je wat mij opvalt? Het gros van de organisaties die aan de slag gaat met een (her)positionering, doet dat helemaal zelf. En dus vooral niet met die anderen, waarvan je de harten wilt veroveren. Fout zeg ik heel stellig, maar wel het makkelijkst en het snelst. Het beste resultaat? Nee. Hoe is die ene zin ook alweer? ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder’.
Helaas is het in de praktijk nog regelmatig zo dat de toplaag van een organisatie zichzelf één of meerdere dagen afzondert onder de noemer van een heisessie en uiteindelijk de vernieuwde positionering presenteert. En weet je wat? Delete positionering maar en vervang het voor missie, visie, waarden of strategie. Zelfde verhaal. En hard werken dat het is, om daarna iedereen mee te krijgen…
Houden van
Hoe heb jij het hart van je geliefde veroverd? Hoe word jij verliefd? Ja, zeg het maar. Liefde op het eerste gezicht? Ik weet niet of het bestaat, onderzoekers zeggen ook allemaal wat anders. In de regel heeft verliefd worden wat meer tijd nodig. Tijd die je gebruikt om elkaar te leren kennen en dichtbij elkaar te zijn. Van verliefdheid groeit het uiteindelijk uit tot houden van. Je voelt elkaar aan, begrijpt elkaar, weet waar de ander behoefte aan heeft. En precies dat heb je ook nodig als je aan de slag gaat met een (vernieuwde) positionering of strategie.
Liefdesbrief
Breng tijd door met diegenen die van je houden. Laat ze maar eens een liefdesbrief schrijven. Waarom zijn ze verliefd of houden ze van jouw organisatie of merk? Wat vinden ze in jou, wat ze bij anderen missen? Een simpele oefening, maar die je meer inzicht geeft dan je voor mogelijk houdt. Absolute aanrader.
Wishlist
En wat doe je met organisaties en consumenten die nog niet verliefd op je zijn, maar ook nog niet getrouwd zijn met een ander? Ga eens speeddaten en onderzoek wat ervoor nodig is om ze te verleiden. Wat vinden ze nu van jou? Wat is hun wishlist? Waar kun je ze raken?
Blik van buiten
De moraal van het verhaal, mocht die nog niet duidelijk zijn: betrek je belangrijkste stakeholders bij het opstellen of vernieuwen van je positionering en strategie. Doe niet alles zelf, vul niet in wat anderen denken, vinden of behoefte aan hebben. Trek de buitenwereld naar binnen. Sterk Werk helpt je graag bij het opstellen van een (vernieuwde) positionering en strategie. Met uitgebreide kennis van en ervaring in:
- communicatie en strategie.
- het vormgeven en begeleiden van positionerings- en strategietrajecten.
- creatieve, out-of-the-box werkvormen.
Geïnteresseerd of meer weten over onze aanpak? Neem vooral contact op.
Jos werkt al zo’n 25 jaar in het communicatievak. Als account director, manager en strateeg krijgt hij energie van inhoudelijk complexe uitdagingen. Vernieuwen en veranderen maken hem enthousiast.