Iedere organisatie wil zich onderscheiden. In deze tijd is het een flinke uitdaging om echt op te vallen. Een krachtige corporate story kan dan het verschil maken. Maar wat is een corporate story precies? En waarom is dit onmisbaar voor de herkenning en het succes van een organisatie?

Een corporate story is meer dan een simpel verhaal. Het is strategisch en communiceert de kernwaarden, missie, visie en unieke punten van een organisatie. Ook worden het ontstaan, de geschiedenis en de successen van de organisatie in het verhaal meegenomen. Door deze elementen samen te voegen en emotie in het verhaal te brengen, creëer je een verbinding met je klanten, medewerkers en andere stakeholders. Een corporate story helpt om een duidelijk en herkenbaar beeld te vormen van de organisatie en verhoogt de loyaliteit van je publiek.

Daarnaast zorgt een corporate story voor een verhoogde betrokkenheid van medewerkers. Voor leidinggevenden kan het dienen als kader om mensen te inspireren en te motiveren en biedt het een nieuw perspectief op hun leiderschap.

Stevig fundament
Een corporate story dient als een solide basis voor alle communicatie-uitingen. Zie het als een stevig fundament van waaruit je verder kunt bouwen, een soort blauwdruk. Wanneer je kunt terugvallen op een corporate story, is het makkelijker om overal een kernboodschap over te brengen, zowel intern als extern. Consistente communicatie draagt ook bij aan herkenning.

Superlijm
Naast een solide basis werkt een corporate story als lijm binnen een organisatie. Het weerspiegelt de gezamenlijke identiteit. Het is meteen duidelijk waar een organisatie voor staat en wat het drijft. Het helpt bij belangrijke strategische beslissingen en bindt en boeit medewerkers. Extern dient een corporate story als verbinding tussen stakeholders. Het versterkt het vertrouwen omdat de corporate story duidelijke waarden en betrouwbaarheid van een organisatie toont. Kortom, een sterke en goed gecommuniceerde corporate story is de sleutel tot herkenning.

Tips en tops
Wij hebben verschillende opdrachtgevers geholpen met het vormgeven van hun corporate story. Hier een aantal tips voor maken van een corporate story:

  • Schrijf de corporate story bottom-up zodat verhaal echt voor elke laag binnen en buiten de organisatie herkenbaar is.
  • Houd interviews met verschillende betrokkenen uit de organisatie. Op deze manier ontstaat een duidelijk beeld van wat er speelt en welke elementen van belang zijn voor de organisatie. Pluspunt: medewerkers voelen zich gelijk betrokken!
  • Identificeer de kernboodschap en breid het verhaal vanuit daar uit. Zorg dat de kernboodschap duidelijk en krachtig is.
  • Denk goed na over wie je doelgroep is. Een corporate story is altijd maatwerk.
  • Maak het ook visueel: Beeld is vaak een perfecte ondersteuning om je tekst te versterken en beter leesbaar te maken.

De allerbelangrijkste tip voor het bouwen van een corporate story is: Blijf authentiek en menselijk. In een tijdperk waarin mensen steeds kritischer en zelfbewuster worden, is authenticiteit erg belangrijk. Een corporate story die oprecht en eerlijk is, bouwt aan vertrouwen en geloofwaardigheid. Mensen willen zich namelijk kunnen identificeren met echte verhalen en echte mensen. Niet met een kunstmatig gefabriceerd imago of een opgepoetste versie van de werkelijkheid.