Mensen geboren tussen 1995 en 2015 noemen we Generatie Z; afgekort Gen Z (spreek uit: Tsjenzie). Ze zijn groot geworden met internet, sociale media en online technologie. Terwijl elektronica bij eerdere generaties een luxe was. Voor Gen Z’ers is het hun manier van leven. Ze kennen deze tools als hun broekzak. Wie de Gen Z’ers wil bereiken en aan zich wil binden, zal zich grondig in hun waarden en gewoonten moeten verdiepen om echte aansluiting te krijgen. Dat vereist communicatief Gen Z-maatwerk.
Waarom is Gen Z zo belangrijk voor organisaties? Ze zijn loyaal. Dit is belangrijk voor organisaties omdat ze letterlijk een investering in de toekomst betekenen Heb je ze eenmaal voor je gewonnen, dan heb je ze ook voor altijd. Tenzij je zondigt tegen hun kernwaarden. Ze zullen voor je pleiten bij generatiegenoten. Dat helpt bij het goed laten landen van een communicatieboodschap omdat ze die eerder vertrouwen. Deze generatie is namelijk erg gevoelig voor het oordeel van anderen. Ze vragen bijvoorbeeld bij een nieuwe aankoop, andere baan of vrije tijdsbesteding snel om advies van vrienden of bekenden.
Binden
Generatie Z helpt organisaties ook verder op weg met het bereiken van doelstellingen. Ze willen namelijk dat een organisatie heel duidelijk laten zien waar ze voor staan. Wordt dat zichtbaar, dan gaan ze zich binden. Gen Z is overigens de grootste generatie uit de geschiedenis. Ze zij zijn zelfs groter dan de (Baby)boomers (1945 – 1955). Dit betekent dat er veel potentiële klanten, medewerkers en fans in deze groep zitten. Organisaties moeten zich bewust zijn van de voorkeuren en gewoonten om hen effectief te kunnen benaderen.
Digital natives
Gen Z is de eerste generatie die volledige opgroeide met online technologie, internet en social media. Dit als integraal onderdeel van hun dagelijks leven. Anders gezegd, het zijn digital natives. Het heeft grote invloed op de manier waarop zij hun mening vormen en producten en diensten aanschaffen. Organisaties moeten weten hoe ze deze generatie effectief online kunnen bereiken. Gen Z heeft andere waarden en prioriteiten dan eerdere generaties. Ze zijn divers, meer sociaal en politiek bewust en bovendien milieubewuster. Dit betekent dat organisaties hier rekening mee moeten houden zodat er aansluiting ontstaat.
Choquerend
Wat zijn dan die kernwaarden van Gen Z? Ze zijn wereldwijs, voorzichtig en leergierig. De wereld heeft nooit veilig gevoeld voor deze generatie. Werd internationaal terrorisme twintig jaar geleden nog gezien als choquerend; voor Gen Z hoort het bij het wereldbeeld. Dat maakt dat Gen Z zich zeer bewust van gevaar is. Ook de financiële crisis van 2007, die veel ouders of familieleden heeft geraakt, creëerde een generatie die alert is.
Tolerant
Generatie Z is divers van samenstelling. Dat komt door het “kleiner” worden van de wereld ( internet en goedkope vluchten) waardoor ouders vaker een verschillende culturele afkomsten hebben. Diversiteit en inclusiviteit staan hoog in de lijst met prioriteiten. Tolerant zijn voor verschillen is normaal. Ze zijn geshockt wanneer blijkt wanneer mensen dit minder belangrijk vinden. Duurzaamheid, klimaatverandering en de opwarming van de aarde zijn hot topics. Gen Z neemt niets voor waar aan. Beweer je dat je pleit voor diversiteit, inclusiviteit, duurzaamheid of klimaatverandering? Bewijs het dan maar met harde feiten en cijfers. Laat de impact van jouw organisatie op de wereld zien.
Aanstaan
De analoge traditionele media (radio, TV en kranten) worden niet of nauwelijk geraadpleegd door de Gen Z ‘ers. Alles gaat via de sociale media kanalen (Instagram, YouTube en TikTok). Gen Z bereiken werkt voornamelijk via aansprekende video’s (plus ondertiteling). Korte en krachtige communicatie helpt om op te vallen tussen de vele duizenden berichten die deze generatie dagelijks voorbij ziet komen. Selectie vindt plaats binnen enkele seconden. Haak slim (met gepaste humor) in op trends. Generatie Z staat de hele dag aan om bereikt te worden. Je moet alleen de juiste wegen weten te vinden.
Hananja den Boer doet sinds februari haar afstudeerstage bij Sterk Werk. Ze studeert Communicatie aan de Haagse Hogeschool in Den Haag. Zelf woont ze ook in Den Haag samen met haar man en dochtertje.