Zaterdag 21 mei is het werelddag van de culturele diversiteit. Het doel van de dag is mensen bewust maken van culturele diversiteit. Daardoor gaan we nadenken over wat diversiteit voor ons betekent en wat het precies is. Diversiteit is een populair begrip dat de laatste tijd steeds vaker ingezet wordt om mensen aan te trekken voor vacatures, met name door grote organisaties, winkels, scholen en verenigingen. Organisaties zetten het vaak in om aantrekkelijk over te komen voor potentiële nieuwe werknemers. Dit doen ze door bijvoorbeeld een webpagina op te zetten met feiten over de bestaande (of gewenste) diversiteit in hun organisatie. Zo maken zij duidelijk dat “iedereen” welkom is in de organisatie. Vaak staan hier dan cijfers als: “20% van de managersfuncties wordt gevuld door vrouwen” of “binnen deze organisatie lopen mensen rond met wel 26 verschillende etnische achtergronden”. Heel leuk die cijfers natuurlijk, maar wat zeggen ze precies? En wat vinden mensen ervan?

Diversiteit en inclusiviteit, wat is het precies?

De woorden diversiteit en inclusiviteit worden vaak in dezelfde zin gebruikt. Soms wordt het zelfs door elkaar gebruikt. Maar er is een groot verschil…

“Diversity is being invited to the party; inclusion is being asked to dance” – Verna Myers

Diversiteit is een kenmerk van een groep individuen, waarbij er verschillen zijn in de samenstelling van de groep. Dat zijn zowel zichtbare kenmerken zoals leeftijd, etniciteit en geslacht, als onzichtbare kenmerken zoals cultuur, seksuele oriëntatie en economische status.

Inclusiviteit wordt gezien als het managen van diversiteit, dus de praktijk. Het bestaat uit het gevoel dat iemand bij een groep hoort en zichzelf kan zijn binnen deze groep. De termen lijken erg op elkaar, maar zijn dus niet hetzelfde. Diversiteit gaat over de kenmerken van de groep en inclusiviteit gaat over het gevoel dat iemand heeft over haar/zijn plek in die groep.

Inzetten als tool in de praktijk

Nu we weten wat diversiteit is, willen we weten waarvoor bedrijven het inzetten. Het brengt veel voordelen met zich mee, zoals een toename in creativiteit, productiviteit en kwaliteit. Dat komt doordat iedereen een andere, eigen, kijk op een issue heeft. Door verschillende mensen met verschillende meningen en ideeën samen te brengen, kunnen zij samen iets maken dat beter past bij de groep waarvoor zij het maken.

Informatie delen

Je zou kunnen denken dat informatie over diversiteit aantrekkelijk is voor mensen die het belangrijk vinden. Het is leuk om te lezen dat organisaties de moeite doen om deze cijfers uit te rekenen en te publiceren op hun websites, maar vaak leest het toch als een lege belofte. “20% van de managers zijn vrouwen” is nog steeds niet gelijk, eerlijkheid is 50/50 toch? En waarom is het belangrijk om te weten dat er 26 verschillende etnische achtergronden zijn? Als ik cijfers lees, wil ik dat ze iets betekenen, voor mij en voor de organisatie. Ik wil geen cijfers lezen waarvan de organisatie denkt dat ik ze vast leuk vind, geen poespas, maar echt iets wat belangrijk is. Ik wil weten of ik mij thuis kan voelen binnen deze organisatie. Pas als ze daar iets over vertellen, betekent het wat voor mij.

Praten over diversiteit

Praten over diversiteit is nuttig, maar helpt het ook om de diversiteit en mogelijk ook de inclusiviteit in een organisatie te verhogen? Wanneer de woorden een duidelijke betekenis hebben, zorgt praten over diversiteit voor een verhoogde waargenomen diversiteit en inclusiviteit. Maar let op! Een loze belofte leest nog steeds als een loze belofte als de gegeven informatie niet relevant is. Het werkt dan eerder averechts.

Dus mijn tip aan alle bedrijven: praat over diversiteit. Denk na wat het voor jou en voor jouw organisatie betekent. Als het veel voor je betekent, geef dan een nuttige invulling aan de diversiteitspagina. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wat jullie in het bedrijf doen aan diversiteit? Zijn er interne clubs die opgericht zijn, of hebben jullie in jullie diversiteitsbeleid programma’s opgericht om de aantallen te meten en te monitoren? Deel dit dan. Zorg dat de cijfers iets betekenen voor jou en jouw collega’s. Zo zorg je dat je dit belang ook kan overbrengen op potentiële collega’s. Blijf altijd alert en denk na over wat diversiteit betekent voor de cultuur op de werkvloer en iedere werknemer. Het is een belangrijk onderwerp en loze cijfers zijn niet genoeg. Echte informatie, dat wil iedereen toch?

Wil je meer weten over wat diversiteit of inclusiviteit voor jouw bedrijf betekent en hoe je dit het beste kan inzetten in je communicatie? Neem contact met ons op via het contactformulier.