In onze rubriek Meet the team is het dit keer de beurt aan Dick van Gooswilligen, directeur Crisiscommunicatie & Mediatrainingen. Dick (63) werkt sinds november 2018 bij Sterk Werk. Tijd voor een nadere kennismaking.
Waarom heb je voor het communicatievak gekozen?
Toen ik elf jaar was, zag ik een documentaire op TV over het werk van oorlogsverslaggevers in Vietnam. Tegen mijn moeder zei ik: ”Dat wil later worden als ik groot ben.” Dat vond zij natuurlijk geen prettig vooruitzicht. Mijn opa zei toen: ”Misschien kan je dan beter eerst journalist worden bij een krant of een tijdschrift.” Het grappige is dat ik tijdens mijn militaire dienstplicht uiteindelijk als journalistiek medewerker bij de Legervoorlichtingsdienst heb gewerkt, maar gelukkig wel in vredestijd. Vanuit die positie solliciteerde ik eind 1980 op de functie van junior bedrijfsjournalist bij de PR-afdeling van HBG, destijds een grote internationale aannemer die later is samengegaan met BAM. Er waren 57 mensen die zich voor deze baan hadden aangemeld. Ik was de jongste kandidaat, had de minste ervaring en beschikte ook niet over de juiste opleiding. Toch viel de keuze uiteindelijk op mij, omdat de man die mij aannam zei dat ik een “onuitsprekelijke ambitie” had om in het communicatievak te komen.
Vertel eens wat meer over hoe je bij Sterk Werk Communicatie terecht bent gekomen en hoe je het werken hier ervaart
Ik zat in de herfst van 2018 op mijn telefoon te scrollen op LinkedIn, want ik was op zoek naar een andere baan. Daar zag ik dat Sterk Werk een directeur Crisiscommunicatie & Mediatraining zocht. Ik kreeg echter direct de melding dat de inschrijftermijn om te reageren inmiddels was verstreken. Jammer, want ik dacht: dat ben ik die ze zoeken. De dag daarna bleef die vacature maar op mijn telefoon verschijnen, ondanks het feit dat ik hem steeds probeerde te verwijderen. Toen hij voor de derde keer in mijn scherm tevoorschijn kwam, heb ik gebeld en werd ik uitgenodigd voor een gesprek. De rest is geschiedenis…
Hetgeen wat werken bij Sterk Werk interessant maakt is de verscheidenheid aan klanten en vraagstukken waardoor geen enkele dag hetzelfde is. Ik hou ervan om vakmatig op verschillende borden te gelijk te schaken. We zijn geen groot bureau, maar ook niet te klein. Op die manier ken je alle collega’s en hun klanten en kan en mag je meepraten over alle onderwerpen die per dag de revue passeren. Die afwisseling van denken en doen houdt je scherp en creatief. En daar wordt de klant uiteindelijk beter van.
Wat is de belangrijkste communicatieles die je geleerd heb en iedereen wil meegeven?
Ieder communicatieadvies/aanpak moet gebaseerd zijn op een grondige (omgevings-/media)analyse. Door goed gebruik te maken van dit instrument kan je alle kernvragen die rond een onderwerp spelen in kaart brengen en voorzien van goede kernantwoorden. Ik kom uit een tijd waar tijdens een crisis als laatste aan Communicatie werd gevraagd of “ze ook nog iets hadden”. Communicatie maakte namelijk alleen het persbericht en zorgde voor de broodjes. Nu krijgt de communicatieprofessional die werkt volgens het systeem: Analyse, Advies, Aanpak en Evaluatie vaak als eerste het woord, omdat je letterlijk iets meebrengt en daarmee daadwerkelijk toegevoegde waarde levert.
Waar zie jij jezelf over vijf jaar?
Hopelijk niet achter de geraniums, want tegen die tijd staat namelijk mijn pensioen voor de deur of is zelfs al binnen. Zonder dollen. Ik wil – als het mij gegund wordt – parttime blijven werken. Dus geen vijf dagen per week, of langer, zoals nu vaak het geval is. Het lijkt nog ver weg, maar aangezien de tijd vliegt, ben ik me wel aan het oriënteren op de mogelijkheden van deeltijdpensioen. Ik zie er zeker niet tegen op, want je krijgt door het pensioen ook veel meer tijd om samen met vrouw en (klein)kinderen leuke dingen te doen. Daar verheug ik me nu al op.
Kan je iets leuks vertellen over jezelf buiten het werk om?
Sinds mijn achttiende doe ik vrijwilligerswerk. Dat begon als presentator bij de Ziekenomroep in Vlaardingen. Daarna volgden de lokale omroepen in Vlaardingen, Zoetermeer en Schiedam. Bij die laatste ben ik betrokken bij het maken en het bij toerbeurt presenteren van de wekelijkse TV-talkshow “Onder Ogen”. Erg leuk en leerzaam. Bovendien komt deze praktische ervaring heel goed van pas tijdens mijn werk als mediatrainer. Daarnaast ben ik coach bij de Vlaardingse voetbalclub VFC. Ik begeleid daar het G1-elftal. Daarin spelen mannen en vrouwen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking. Mijn zoon voetbalt ook in dit elftal. Ja, het gaat natuurlijk in eerste instantie om het plezier, maar we komen tijdens de competitiewedstrijden natuurlijk ook om te winnen!
Benieuwd naar de rest van ons team?
Bekijk hier het team van Sterk Werk!