Het is weer tijd voor onze rubriek Meet the Team. Deze keer is het de beurt aan senior consultant Jos van der Pluijm (43). Jos is sinds augustus 2019 in dienst bij Sterk Werk. Tijd voor een naderende kennismaking.

Waarom heb je voor het communicatievak gekozen?

Als klein jongetje maakte ik hele radioprogramma’s. Ik was de topsporter die Olympisch kampioen was geworden, maar ook de journalist die de vragen stelde. Later begon ik tijdschriften te maken, vol met fictieve interviews met allerlei beroemdheden. Die topsporter of BN’er ben ik nooit geworden. De journalist en woordvoerder wel.

Ik vind nieuws maken leuk, ben nieuwsgierig en heb van jongs af aan interesse in beeldvorming en reputatie. Waarom vinden we wat van ongeveer alles? En hoe ontstaat zo’n beeld en hoe beïnvloed je dat? Communicatie en het gedrag van mensen boeien mij nog elke dag.

Vertel eens wat meer over hoe je het werken bij Sterk Werk Communicatie ervaart

Wat mij aantrekt in het communicatievak is dat als je echt goed in het vak wilt zijn, je verstand moet hebben van zoveel verschillende vakgebieden. Bedrijfskunde, psychologie, antropologie en nog veel meer. Je haalt eruit wat je nodig hebt. Het is leuk als je goed kunt schrijven en praten, maar je komt niet ver zonder kennis van mensen en organisaties. Tel daarbij op dat je als consultant goede dossierkennis moet hebben. Je moet weten waar het bij jouw klant om én over gaat.

Hetgeen wat werken bij Sterk Werk interessant maakt is het werken met talentvolle, ambitieuze en ervaren vakgenoten. Je leert en ontwikkelt met elkaar, daagt uit, maakt sprongen en laat anderen stralen. Dat is mooi, mensen blij maken en echt vooruit helpen. Zowel bij Sterk Werk als bij de opdrachtgever. Daar zit voor mij ook de voldoening in mijn werk. Daarnaast krijg ik energie van complexe opdrachten over de volledige breedte van het communicatievak en over een scala van onderwerpen. Die variatie maakt het leuk.

Wat is de belangrijkste communicatieles die je geleerd heb en iedereen wil meegeven?

Communicatie en gedrag zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je moet aan beide knoppen tegelijk draaien. Je kunt als bedrijf nog zo hard roepen dat je transparant bent, als je gedrag het tegenovergestelde is, ga je nat. En terecht. Stop als communicatieprofessional niet alleen tijd in allerlei campagnes, middelen en teksten, maar vooral ook in het creëren van dat bewustzijn. Zorg dat je de spiegel blijft voorhouden, signaleer, confronteer en help waar nodig gedrag te veranderen.

Betrek collega’s bij het formuleren van waarden en werk daarmee in het proces van totstandkoming alvast aan draagvlak in de organisatie. Nog te vaak is het een proces dat zich enkel afspeelt op het niveau van directie, bestuur en marketing & communicatie.

Waar zie jij jezelf over vijf jaar?

Ik ben een scenario- en vooruitdenker. Heb elke mogelijke stap uitgedacht. Heel fijn, maar tegelijkertijd soms ook vermoeiend. Leer dan ook steeds meer in het hier en nu te leven. Te zijn waar ik ben en daarvan te genieten en het beste ervan te maken. Dat doe ik nu al deels, maar over vijf jaar hoop ik dat nog veel meer te doen. En dat kan zomaar bij Sterk Werk zijn.

Kan je iets leuks vertellen over jezelf buiten het werk om?

Ik ben een groot sportliefhebber. Volg veel sporten en beoefen ze ook graag. Van hardlopen en mountainbiken tot en met skiën en tennis. Laatste wintersport voor COVID-19 ben ik samen met m’n vader en zoon geweest, uniek: drie generaties. Heb vanaf mijn vijfde jaar gevolleybald en ben daar inmiddels zo’n zes jaar mee gestopt. Sindsdien ben ik trainer/coach en vul ik daar twee avonden per week en mijn zaterdag mee.

Daarnaast ben ik een onwijze culinaire liefhebber. Mijn tuin bestaat naast een trampoline, schommel en zandbak voor de kinderen voornamelijk uit groenten en kruiden die ik zelf opeet. Op mijn trouwdag ga ik altijd uit eten in een restaurant met een Michelin-ster. Traditie om in ere te houden.

Benieuwd naar de rest van ons team?

Bekijk hier het team van Sterk Werk!