Cybercrime en beurswaarde, laat je niet manipuleren

stock market manipulation

Gert Hofsteenge, Directeur Strategie en Innovatie Sterk Werk Communicatie & Content Marketing 

Onlangs kelderde de koers van het Franse bouwbedrijf Vinci op de beurs van Parijs, binnen 7 minuten, met maar liefst 18%. Volgens het Financieele Dagblad ging daarmee € 6.5 miljard aan beurswaarde verloren. Een nachtmerrie voor het bedrijf, een droomscenario voor lieden die koersen manipuleren.

De Franse beurswaakhond heeft inmiddels aangekondigd dit geval van ‘serieuze marktverstoring’ te onderzoeken. Oftewel; wie heeft zich verrijkt door deze koersbeweging van de CAC40 te veroorzaken. Het voorval staat niet op zichzelf. In 2000 ging het aandeel van het Amerikaanse bedrijf Emulex in korte tijd met 60% omlaag na een vals persbericht.

Valse berichtgeving

Ook andere valse geruchten hebben de afgelopen decennia heel wat schade veroorzaakt. In 2014 publiceerde NRC Handelsblad een artikel naar aanleiding van een vals persbericht over Coolcat topman Roland Kahn in relatie tot minister Ploumen. Vorig jaar mailde een hacker een vals persbericht over het faillissement van een autobedrijf uit Best. Op Google zijn talloze voorbeelden te vinden van dit soort berichten en de gevolgen daarvan.

Vinci had het geluk dat het aandeel zich in rap tempo herstelde. Maar dat geldt niet voor alle bedrijven die geconfronteerd worden met een hoax. Een dergelijk bericht kan het begin van het einde inluiden. Het overkomt je, terwijl je nietsvermoedend en keihard meewerkt aan het succes van je onderneming. Je gaat onderuit terwijl je er niets aan kunt doen, denk je dan.

Next steps

Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die adequaat reageren op dit soort bewuste manipulaties en al dan niet succesvol pogen om hackers en oplichters te vlug af te zijn. Zij proberen te voorkomen dat hun kalf verdrinkt voor de put gedempt is en dat de continuïteit van hun bedrijfsvoering gevaar loopt. 

De volgende tips kunnen je op weg helpen:
1. Monitor alle media online. Op deze manier heb je snel inzicht in en overzicht van wat er over je bedrijf geschreven wordt op en in de (sociale) media. Zo kun je adequaat reageren.
2. Stel vooraf een aantal cyberscenario’s op. Wat als er een vals bericht verschijnt, je website gehackt wordt, of als je er achter komt dat oplichters namens je bedrijf valse facturen proberen te innen? Definieer acties.
3. Zorg dat je communicatie op orde is. Maak vooraf een aantal statements die je naar de media kunt sturen of die je zelf op sociale mediakanalen kunt plaatsen. En tenslotte, zorg dat je stakeholderslijst up to date is.

Sterk Werk Communicatie & Content Marketing en Monalyse wensen je veilig zakendoen!