Een artikel op de voorpagina van een landelijk dagblad, een radio-interview in de ochtendspits, een reportage in een actualiteitenrubriek op televisie en een influencer die jouw nieuws op socials onder de aandacht brengt. Dat wil toch elke organisatie, maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Je moet nieuws hebben of maken en zorgen dat het bij de juiste journalisten belandt. In een eerdere blog gaven we hier al de nodige tips voor. Je kunt bijvoorbeeld een persbericht schrijven (hoe je dat doet, lees je hier) of een persevenement organiseren, eventueel voorafgegaan door een telefonische lobby/pitch. Want ja, een beetje extra aandacht voor jouw nieuws kan geen kwaad. Wel één strikte regel: doe dat bellen van een journalist goed of doe het niet!
‘Mij niet bellen’
Bellen, in deze tijd van DM’s, appen en mailen? Tsja, je kunt je afvragen of het niet achterhaald is. De aanstormende generatie communicatieprofessionals heeft zelfs belangst. Ik generaliseer een beetje, maar vier op de tien jongeren tussen de 18 en 30 jaar mijden het liefst een telefoongesprek, bleek al eens uit onderzoek van Motivaction. Toch heb je het nodig in het communicatievak. Niet in de minste plaats om jouw bedrijf, merk of klant in het nieuws te krijgen.
Maak persoonlijk contact
Een gemiddelde journalist ontvangt dagelijks tientallen persberichten en uitnodigingen. Dan mis je er wel eens één. De concurrentie voor jouw nieuws is moordend. Binnen vijf tot tien seconden wordt bepaald of er wat gedaan wordt met het bericht. Het helpt daarom als je van tevoren al contact hebt gehad. Zeker als je dat met een goed en interessant verhaal hebt gedaan. Een journalist is namelijk altijd geïnteresseerd in relevant nieuws.
Vergelijk het met een sollicitatie. Je belt je mogelijke toekomstige werkgever, stelt een aantal slimme vragen, wint informatie in en hebt een prettig gesprek. Daarna stuur je je sollicitatiebrief, -video (of welke andere creatieve vorm je bedenkt) en verwijs je ernaar. Vaak helpt het en zo werkt het ook bij journalisten.
Toch durft niet iedereen meteen de telefoon te pakken. Allerlei belemmerende overtuigingen spelen daarbij een rol. ‘Ik ben de journalist tot last’, ‘ik word gezien als een telefonische verkoper’, ‘het is awkward’. Ja, dat kan inderdaad zo zijn. Dat gebeurt als je de verkeerde journalisten spreekt die niet over jouw onderwerp gaan, of als je hen benadert met niet relevante informatie of een lang en commercieel verhaal. Hoe je het wel doet, lees je hieronder.
Voorbereiding nieuwslobby
Bepaal wat je wilt bereiken. Daarmee stuur je je telefoongesprek. Wil je een afspraak voor een interview? Wil je dat de journalist de persbijeenkomst bijwoont? Wil je een primeur of exclusiviteit geven?
Zoek uit wie over het onderwerp gaat. Weet je het niet: bel niet! Het heeft totaal geen zin om lukraak journalisten of media te bellen. Dat veroorzaakt vooral irritatie. Liever twee relevante journalisten spreken dan tien journalisten, waarvan er negen niet over het onderwerp gaan. Het gaat om de kwaliteit van je contacten, niet om de kwantiteit. Weet je niet wie je moet hebben, maar heb je een goed contact bij een medium: vraag diegene om een naam.
Zorg voor een verschrikkelijk goede pitch. Als je het niet in twee tot drie zinnen kunt uitleggen, dan is het niet goed. Goed betekent ook: relevant voor de doelgroep van de journalist en het medium. Verplaats je daarin. Jouw bedrijf, merk of klant is niet relevant, dat is (commerciële) ballast. Beperk je tot de relevantie van het onderwerp (en dat jij daar toevallig alles van weet, snapt de journalist ook wel).
Weet wanneer je moet bellen. Ken de deadlines van journalisten en weet wanneer de redactievergaderingen en eventuele uitzendingen zijn. Weet wanneer ze het druk hebben en onbereikbaar zijn en houd daar rekening mee.
Telefoongesprek
Zorg dat je de juiste persoon spreekt. Ga dus niet lobbyen of pitchen bij een collega-redacteur die niet over het onderwerp gaat. Laat je ook niet verleiden tot het sturen van een mail met alle informatie. Dat doe je pas nadat je de juiste persoon gesproken hebt. Je belt gewoon later terug.
Vraag of het uitkomt. Vergeet dat nooit. Je vindt het zelf immers ook vervelend als iemand een gesprek met je begint, terwijl je op hete kolen zit. Dat bevordert het gesprek niet, als het gesprek al niet na vijftien seconden abrupt afgekapt wordt.
Zeg dat je het kort houdt. Manage onmiddellijk de verwachtingen, zodat de journalist weet waar ie aan toe is.
Houd het kort en bondig. Maak waar wat je belooft. Pitch je nieuws in twee tot drie zinnen en maak er een kort gesprek van.
Maak het persoonlijk. Laat zien dat je je huiswerk hebt gedaan. Zorg dat je op de hoogte bent van recente artikelen en/of items van de journalist en verwijs er gerust naar in relatie tot het nieuws dat jij hebt. Heb je er een verdieping op, een tegenovergestelde mening, een vernieuwend inzicht? Maak de verbinding.
Vraag of het interessant is en maak afspraken over het vervolg. Een nee heb je, een ja kun je krijgen. Werk naar je doel toe. Vraagt een journalist bedenktijd of aanvullende documentatie, vergeet dan niet af te spreken wanneer je weer contact hebt.
Opvolging nieuwslobby
Zorg dat je alle informatie voor de journalist compleet hebt. Je kunt het je bij een geïnteresseerde journalist niet veroorloven om die te laten wachten of niet alles toe te kunnen sturen. Je hebt dus alles op de plank liggen. Denk bijvoorbeeld aan een goed persbericht, onderzoeksrapport, geschikt beeld- en videomateriaal, contactgegevens en de agenda van de woordvoerder.
Kom (snel) je afspraken na. Als een journalist vraagt om meer informatie, stuur dan direct na het gesprek de documentatie toe. Wacht je langer dan een kwartier, is het al niet meer top of mind. Wil een journalist in contact komen met de woordvoerder, zorg dan dat gebeurt. Niet morgen, maar vandaag.
Hulp nodig bij nieuws maken en het in de media krijgen van jouw verhaal? Neem gerust eens contact op, we helpen je graag!
Jos werkt al zo’n 25 jaar in het communicatievak. Als account director, manager en strateeg krijgt hij energie van inhoudelijk complexe uitdagingen. Vernieuwen en veranderen maken hem enthousiast.