Dick van Gooswilligen
Pensionado


Goede crisiscommunicatie begint in vredestijd. Of zoals de Britse staatsman Winston Churchill zei: Never waste a good crisis.”
Dick van Gooswilligen was 45 jaar werkzaam op het snijvlak van journalistiek en communicatie. Als bedrijfsjournalist werkte hij op redacties van de bedrijfskranten van BAM, Ahold, Shell en Siemens.
Drie keer won hij de eerste prijs voor “Beste Artikel van het Jaar”, toegekend door de Vereniging van Bedrijfsjournalisten in Nederland. Deze beroepsvereniging bekroonde hem ook met de titel “Beste Personeelsblad van het Jaar”.
Van Gooswilligen werkte 17 jaar als communicatiemanager bij diverse politieonderdelen. Naast talloze mediaoptredens als woordvoerder was hij ook directeur van het Crisis Communicatie Team. Met zijn crisisteam ging hij ruim 90 op keer op missie in binnen- en buitenland. Hij was in die rol onder meer eindverantwoordelijk voor de crisiscommunicatie rond de schietpartij in Alphen aan den Rijn, de ramp met de MH17, het moordonderzoek naar Anne Faber en het onderzoek naar de dood van Nicky Verstappen.
Als vrijwilliger zet hij zich in voor diverse lokale omroepen in Zuid-Holland. Met zijn Radioprogramma “Wat doe je voor de kost?” won hij de Award “Beste lokale radioprogramma van Nederland”.
Van 2018 tot mei 2025 was hij directeur Crisiscommunicatie en Mediatrainingen bij SterkWerk Communicatie & Strategie. Hij adviseerde en trainde nationale en internationale opdrachtgevers in zowel de publieke als de private sector. Per juni 2025 is hij als pensionado op de achtergrond nog betrokken bij SterkWerk Communicatie en Strategie.