‘Dus jij schrijft de hele dag teksten?’ Deze vraag, vaak met een wat dubieuze ondertoon, komt geregeld voorbij wanneer ik iemand uitleg wat mijn werk inhoudt. Leven we immers niet in een tijd waarin video’s, stories en graphics onze communicatie domineren? Is tekst nog wel relevant? Nou, ja dus! Ik leg je uit waarom het zelfs relevanter dan ooit is.
Visuele vs. tekstuele content
Toegegeven, visuele communicatiemiddelen namen de afgelopen jaren een enorme vlucht. Dat is enerzijds logisch, want technologie maakt het mogelijk om prachtige video’s, animaties en graphics in te zetten. Het is ook broodnodig, omdat laaggeletterdheid in ons land een issue is wat nog te weinig aandacht krijgt. In Nederland heeft één op de zes mensen moeite met lezen, schrijven of rekenen. Voor hen is het extra belangrijk dat er eenvoudige en begrijpelijke communicatiemiddelen beschikbaar zijn en beelden zijn daarbij erg waardevol. Visuele content helpt mensen namelijk om beter te onthouden, blijkt uit onderzoek.
Misvattingen over tekst
Waarom nog saaie en lange teksten gebruiken als beeld krachtig(er) werkt en jongere generaties communiceren met emojis, luisteren naar podcasts en social stories bekijken? Is tekst niet gewoon overbodig geworden? Nee! Totaal niet zelfs. Het blijft de basis van zowat alle communicatiemiddelen die er zijn, ook de visuele. Wel bestaan er een aantal misvattingen die vaak voorbij komen, waardoor het soms lijkt dat tekstuele content ouderwets is. Bijvoorbeeld:
- Tekst is geen premium content. Met de term premium content wordt meestal verwezen naar ‘sexy’ contentmiddelen zoals video’s of animaties. Is geschreven content dan geen premium? Natuurlijk wel. Premium content is wat mij betreft een modewoord. Immers, alle content die je maakt voor een opdrachtgever, maak je zo goed mogelijk. Elk woord of beeld moet raak zijn om de juiste boodschap over te brengen. Er bestaat dus geen content die ‘beter’ is dan andere.
- Tekst is grotendeels overbodig anno 2022. Juist niet: het is de basis van video’s, podcasts, webinars, etc. Hier gaat meestal een script aan vooraf. Een chatbot leert ook niet ‘uit zichzelf’ maar begint met een door een tekstschrijver bedacht script waarin de meeste te verwachten vragen en antwoorden in staan.
- Social media gaat om mooie beelden. Zeker, beeld doet het goed op social. Toch is tekst ook daar nog springlevend. Ging Twitter niet ooit van 140 naar 280 tekens om een boodschap te tweeten? Ook zie ik op Instagram nog tal van stories voorbijkomen met daarin juist hele verhalen opgeschreven en foto’s met ellenlange bijschriften eronder. Soms zeggen beelden meer dan woorden, maar zeker niet altijd!
- Tekst past niet in dit ‘less is more’-tijdperk. Hoezo niet? Als je een tekst maakt voor een doelgroep, gebruik je niet 1.000 woorden als je de boodschap in 600 woorden ook krachtig kunt verpakken. Sterker nog, de beste teksten schrijf je to the point, zonder dat je alinea’s vol overbodige woorden gebruikt. Less was altijd al more, juist in teksten!
Af van het imagoprobleem
Hoe komt tekst dan van het wat saaie imago af? Maak het weer leuk en avontuurlijk om teksten te schrijven! Ik denk dat we daar op jonge leeftijd al mee moeten starten. Lezen en schrijven gaan daarbij wat mij betreft hand in hand. Er bestaan al mooie lesmethodes die het leesbegrip en -plezier van kinderen in het primair onderwijs vergroten.
Creatief schrijven zou zeker in het voortgezet onderwijs een prominentere plek kunnen krijgen. Niet alleen schrijven om je voldoende te halen dus, maar laat leerlingen zien dat het leuk is om goede teksten te schrijven (en te lezen). Laat ze er mee oefenen, hun eigen stijl ontwikkelen en ontdekken wat past bij welke contentsoorten en doelgroepen. Ik ben er van overtuigd dat tekst voor jongere generaties dan weer net zo ‘sexy’ wordt als al die toffe filmpjes en animaties die geen imagoprobleem hebben. Want saai? Nee hoor, tekst is springlevend!
Meer weten over hoe je contentmiddelen succesvol inzet voor jouw publiek? Neem contact met ons op, we helpen je hier graag mee! O ja, we helpen je trouwens ook met die toffe filmpjes, graphics en animaties als je wilt.