Terugblik op een inspirerende expertsessie!

Afgelopen week organiseerden SterkWerk Communicatie en Strategie en Monalyse Media Monitoring samen de expertsessie: Van nieuws naar impact, navigeren door feiten, verhalen en desinformatie. Onder leiding van Eliza de Waard en Henk Scholte, die de sessie openden en afsloten, doken we in de uitdagingen en kansen van het hedendaagse medialandschap.

Jacqueline Hylkema (Universiteit Leiden) liet zien dat nepnieuws van alle tijden is. Al in de 17e eeuw werd beeldvorming bewust gemanipuleerd, zoals bij de executie van Johan van Oldenbarnevelt. Prenten en pamfletten werden ingezet om propaganda te verspreiden en politieke steun te winnen, vaak volledig in strijd met de werkelijkheid.

Bart Verkade (DPG Media) reflecteerde op de impact van digitalisering, eigenaarswisselingen en de groeiende rol van AI. Hij benadrukte hoe belangrijk onafhankelijke journalistiek blijft in een complexe en snel veranderende wereld.

Victor Posthuma sloot af met een krachtige oproep: journalistiek moet weer dichter bij het publiek komen. Minder zenden, meer luisteren. Meer verdieping, minder oppervlakkigheid. En vooral: investeren in verhalen die écht raken.

We sloten de middag af met een gezellige netwerkborrel vol waardevolle gesprekken en nieuwe connecties.