đđ˛đ đļđ đļđģđēđļđąđąđ˛đšđ đ˛đ˛đģ đŋđ˛đŽđšđļđđđļđđ°đĩ đđ°đ˛đģđŽđŋđļđŧ: đˇđ˛ đŧđŋđ´đŽđģđļđđŽđđļđ˛ đđŧđŋđąđ đ´đ˛đĩđŽđ°đ¸đ đ˛đģ đˇđ˛ đ¸đđģđ đģđļđ˛đ đēđ˛đ˛đŋ đ¯đļđˇ đˇđ˛ đ°đŋđļđđļđđŊđšđŽđģđģđ˛đģ. đđ˛đ đŧđđ˛đŋđ¸đđŽđē đŧđģđšđŽđģđ´đ đąđ˛ đ§đ¨ đđļđģđąđĩđŧđđ˛đģ. đđšđšđ˛ đŋđ˛đšđ˛đđŽđģđđ˛ đąđŧđ°đđēđ˛đģđđ˛đģ đđđŧđģđąđ˛đģ đģđŽđēđ˛đšđļđˇđ¸ đļđģ đąđ˛ đđšđŧđđą. đđģ đŧđē đģđ đŽđšđšđ˛đ đđļđ đĩđ˛đ đĩđŧđŧđŗđą đđ˛ đąđŧđ˛đģâĻ
Een cyberaanval legt niet alleen de systemen plat, maar ook de crisisstrategie. We bereiden ons steeds vaker voor met draaiboeken en Q&Aâs, maar wat als die houvast er niet is? Hoe communiceer je dan effectief met medewerkers, klanten en media? Dan wordt het improviseren geblazen.
Daarom drie praktische tips om toch crisisproof te blijven:
âĸ Regel een fysieke crisiskoffer met daarin het uitgeprinte crisisplan, A4-tjes met daarop de taken en rollen van de leden van het crisisteam, kernboodschappen en actuele namen en telefoonnummers van relevante stakeholders. En stop er ook een setje pennen en stiften in.
âĸ Zorg dat je team back-up communicatiemiddelen heeft als mail of intranet uitvalt. Een WhatsApp-groep, GPS-telefoons, portofoons en megafoons zijn bruikbare alternatieven.
âĸ Minimaal ÊÊn keer per jaar oefenen is een must. Organiseer dan ook een crisisoefening waar alle digitale hulpmiddelen (inclusief het crisisplan) niet beschikbaar zijn.
Hulp nodig om crisisproof te worden? Neem contact met ons op!